creatieve workshops en cursussen
in het Groene Hart

Coronastress

Terug naar overzicht

31-03-2020
Trefwoorden:

Wat gaan we dit keer zelf maken? je eigen ontspanning! Marileen Driesprong schreef deze blog om je te helpen om te gaan met spanning en angst. Zoals de oudewijvenzucht, simpel maar effectief!


De coronacrisis gaat gepaard met veel onzekerheid. We weten niet precies hoe de komende periode zal verlopen en hoe lang alles gaat duren. Hierdoor kun je je gespannen, gestrest of angstig voelen. In dit blog deelt Marileen van Move with Mari hoe je kunt ontspannen zodat je minder last hebt van stress die deze periode bij je op kan roepen.

Invloed

In deze tijd gebeuren er veel dingen waar je geen invloed op hebt. Zo kun je niets veranderen aan de maatregelen die nu gelden. Je kunt ook weinig veranderen aan hoe lang de situatie nog duurt. Het is daarom des te belangrijk om je te richten op zaken die je wel kunt controleren.
Eén daarvan is goed voor jezelf zorgen. Wanneer je je goed in je vel voelt, ben je minder gestrest en houd je energie over. Dit kun je juist nu erg goed gebruiken om met de nieuwe situatie om te gaan en om er te zijn voor je dierbaren.

Zorg goed voor jezelf

Een manier om goed voor jezelf te zorgen is om regelmatig te ontspannen. Wanneer je gestrest bent, span je onbewust je spieren aan. Ook houd je vaak je adem in, wat bijdraagt aan een gespannen gevoel.

De volgende oefening helpt om te ontspannen. Je kunt deze oefening op ieder moment van de dag doen. Hij is ook geschikt om te doen vlak voor je gaat slapen.

Oude wijvenzucht

Ga rustig zitten op een plek waar je niet gestoord wordt. Begin de oefening door eens lekker diep te zuchten. Mensen die coaching bij mij volgen, zullen dit herkennen als ‘de oude wijvenzucht’. Hij gaat precies zoals je je dat voor kunt stellen. Adem diep in door je neus, richting je buik. En slaak dan een lekker overdreven zucht, net zoals een oude vrouw die gaat zitten na een lange wandeling: hè hè…

Als je het fijn vindt, kun je deze zucht een paar keer herhalen.

Start bij je voeten

Vervolgens richt je je aandacht op verschillende delen van je lichaam, te beginnen bij je voeten. Het mooie aan deze oefening is, dat je verder niets hoeft te doen. Je hoeft niets te veranderen. Alleen waarnemen is voldoende.

Kun je je voeten op de vloer voelen? Je hak, bal van de voet, alle tien je tenen… Neem als een gebiologeerde onderzoeker aandachtig waar hoe het daar voelt. Vervolgens richt je je aandacht op je kuiten en je knieën. En daarna je bovenbenen en je zitvlak die de stoel raken waar je op zit. Neem de tijd om even stil te staan bij ieder deel van je lichaam. Hoe voelt het daar? Voel je spanning? Ontspanning? Onthoud: Alles wat je voelt, is goed. Vergeet niet om ondertussen rustig te blijven ademen.

Blijf nieuwsgierig

Richt je aandacht op het gebied in je buik, je borstkas. Je onderrug en je bovenrug. Sta bij ieder gedeelte even stil en blijf nieuwsgierig, alsof je een bijzondere bloem observeert die je nog nooit eerder gezien hebt. Ga vervolgens door naar je schouderpartij en nek. Vergeet je armen, handen en vingers niet.
Als laatste richt je je aandacht op de kleine spiertjes in je gezicht. Richt je aandacht op je voorhoofd, het gebied tussen je wenkbrauwen en de kleine spiertjes rond je ogen. Vervolgens voel je hoe de spiertjes rond je mond voelen. En hoe zit het met je kaken en je tong?

Onderzoek je spanning

Als laatste wil ik graag nog een gedeelte aan deze oefening toevoegen. Dit gedeelte wordt vaak vergeten bij deze oefening, maar is juist het belangrijkste deel dat je helpt om spanning los te laten.
Ga je lichaam nogmaals langs, van je kruin tot je tenen. Voel je nog ergens spanning zitten, bijvoorbeeld in je schouders of in je borst? Richt daar dan eens je aandacht op en kijk er weer naar zoals een onderzoeker die alle kenmerken van een object in kaart wil brengen.

Deze stap is misschien iets lastiger, omdat je hersens erop ingesteld zijn om spanning te vermijden of weg te duwen. Maar door juist vriendelijke aandacht aan de spanning te geven, zul je zien dat de spanning uiteindelijk minder wordt. Het enige wat dit deel van de oefening van je vereist, is dat je je wat langer concentreert. Laat je niet meeslepen in de spanning, maar blijf als het ware op een afstandje ernaar kijken. Als je dit gedeelte moeilijk vindt, weet dan dat deze oefening je helpt om beter om te leren gaan met spanning, zelfs als je niet direct resultaat opmerkt.

Hoe voelt het nu?

Als laatste voel je nog even hoe je voeten stevig op de vloer staan. Dit is precies waar je bent. Ga kort bij jezelf na: Hoe voel je je nu, ten opzichte van voor de oefening? Misschien voel je je wel meer ontspannen en minder gejaagd. Na de oefening kun je je rustig uitrekken en even bewegen om je spieren weer soepel te maken, waarna je je dag kunt hervatten.

Hoe vaker je oefent, hoe vertrouwder deze oefening zal voelen. Ik hoop dat deze oefening helpend voor je is. Heel veel succes.